اشتراک گذاری

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ یکی دیگر از خدمات تخصصی ارائه شده در مرکز تعمیرات تهران لپ تاپ است که با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات این حوزه و به دست تیمی از زبده ترین کارشناسان انجام می پذیرد. شما کاربران گرامی در صورت مواجهه با هر گونه اختلال و ناکارآمدی در این بخش از دستگاه خویش می توانید به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کرده و سرویس های مورد نیاز را دریافت نمایید. پیش از آشنایی با خدمات ارائه شده در مرکز تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ بهتر است با عملکرد این قطعه آشنا شویم.

همانطور که می دانید کارت گرافیک لپ‌تاپ مجموعه‌ای از قطعات الکترونیکی است که اصلی‌ترین قسمت آن چیپ گرافیک است. چیپ گرافیک وظیفه‌ی تبدیل اطلاعات صفر و یک به تصویر و به طور کلی پردازش تصاویر را به عهده دارد. البته در لپ‌تاپ مجموعه‌ای از قطعات نیز بر روی کارت وظیفه وجود دارند که تأمین ولتاژ مورد نیاز بر عهده آنهاست. نکته پایانی آنکه کارت گرافیک در یک اشکافی قرار می گیرد که به آن اسلات می گویند از همین رو تعویض آن با سادگی امکان پذیر است. البته در مواردی که کارت گرافیک مورد نظر موجود نباشد و یا هزینه آن زیاد باشد امکان تعمیر یا تعویض چیپ گرافیک روی کارت گرافیک نیز وجود دارد.

تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

تفاوت کارت گرافیک و چیپ گرافیک

پرسش‌های بسیاری در باب تفاوت عملکرد چیپ گرافیک و کارت گرافیک و نیز نحوه ی تعمیر آن‌ها از سوی مراجعه کنندگان به مرکز تخصصی تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ مطرح شده است. در پاسخ به این پرسش باید گفت که در اغلب لپ‌تاپ‌ها، بخصوص در لپ‌تاپ‌های جدید به جای کارت گرافیک مجزا، کلیه اجزایی که وظیفه پردازش گرافیکی را دارند، روی مادر بورد لپ‌تاپ بصورت ثابت مستقر هستند.

بنابراین این لپ‌تاپ‌ها فاقد کارت گرافیک بوده و به اشتباه از قسمت گرافیکی آنها به نام کارت گرافیک لپ‌تاپ یاد می‌شود. در نوت بوک به لحاظ onboard بودن چیپ گرافیک و کمیاب بودن کارت گرافیک تعمیر یا تعویض چیپ گرافیک منطقی‌تر از تعویض کل مادر بورد است.

انواع کارت گرافیک

یک کارت گرافیک پیشرفته متشکل از یک برد مدار چاپی، حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. طراحی پردازنده موجود در کارت گرافیک با هدف انجام محاسبات مورد نیاز  گرافیکی، صورت پذیرفته است. غالب پردازنده‌های کارت گرافیک دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آن‌ها می‌توان عملیات گرافیک را انجام داد. کارت گرافیک‌ را با نام‌های متفاوت دیگری نیز می‌شناسند که برخی از آن‌ها عبارتند از: کارت ویدئو، برد ویدئو، برد نمایش ویدیوئی، برد گرافیک، آداپتور گرافیک و آداپتور ویدئو. کارشناسان ما در بخش تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ از طریق فضای زیر شما را با انواع کارت گرافیک آشنا می سازند.

نکات مهم پیش از اقدام به تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

  • از قرار گرفتن صحیح کارت گرافیک در Slot مربوطه اطمینان حاصل کنید.
  • با تینر یا اسپری خشک اینترفیس کارت گرافیک را تمیز کنید.
  • از سالم بودن و درستی کارکرد فن مطمئن شوید.
  • از نبود برخی از ایرادات نرم افزاری در سیستم عامل نظیر آپدیت درایور و دیگر کارها اطمینان حاصل کنید.
  • لحیم سردی پورت‌های خروجی کارت گرافیک را چک کنید و از سالم بودن ان مطمئن شوید.
  • قطعات SMD روی بورد را چک کنید.
نکات مهم پیش از اقدام به تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ

نشانه های خرابی کارت گرافیک

نشانه های خرابی کارت گرافیک را به طور خلاصه می توان در موارد زیر جمع بندی کرد:

  • در صورتی که با اجرای کارهای سنگین توسط لپ تاپ (نظیر اجرای برنامه ها و یا بازی هایی با گرافیک بالا) تصویر ارائه شده توسط لپ تاپ کند و بی کیفیت شود احتمالا مشکلی در سیستم خنک کننده کارت گرافیک به وجود آمده است.
  • موارد بالا همگی می تواند نشانه ای دال بر خرابی کارت گرافیک باشد لیکن در خیلی موارد نیز مشکل از کارت گرافیک نیست و اشکال ایجاد شده می تواند از منبع تغذیه و یا مادربرد لپ تاپ باشد که اجازه انتقال تصویر را به کارت گرافیک نمی دهد. جهت عیب یابی صحیح دستگاه خویش می توانید به پارت تخصصی تعمیر کارت گرافیک واقع در مرکز سخت افزار ایران مراجعه نمایید.
  • با وجود روشن بودن لپ تاپ تصویری بر روی مانیتور خود نمی بینید در این صورت احتمالاً اشکال دستگاه مربوط به کارت گرافیک آن است و می بایست سرویس های مرتبط با تعمیر کارت گرافیک بر روی دستگاه اِعمال گردد.
  • وجود خطوط راه راه عمودی از بالا به پایین حاکی از احتمال آسیب دیدگی کارت گرافیک است.
  • در صورتی که پس از بالا آمدن صفحه ی حاوی آرم ویندوز، صفحه مانیتور شما خاموش می شود به احتمال زیاد یکی از قطعات الکترونیکی مرتبط با کارت گرافیک شما آسیب دیده است.

نشانه های کارت گرافیک سوخته

سوختن کارت گرافیک لپ تاپ را می توان با جایگزین کردن یک کارت گرافیک جدید بر روی دستگاه تشخیص داد. اگر با تست سیستم با یک کارت گرافیک دیگر، تصویر به مانیتور لپ تاپ شما انتقال یافت، بنابراین برای تعمیر کارت گرافیک و یا تعویض آن باید دست به کار شوید. اما اگر با تست یک کارت گرافیک دیگر ، باز هم تصویری بر روی مانیتور خود نمی بینید مشکل احتمالاً ناشی از قطعات دیگر دستگاه است. توجه داشته باشید که در مواردی نیز عدم امکان انتقال تصویر ناشی از آن است که چیپ ست مربوط به انتقال تصویر در مادربورد خراب شده است.

گاهی اوقات نیز به علت بروز مشکل در منبع تغذیه سیستم ، توان کافی برای انتقال تصویر به مانیتور وجود ندارد. حتی گاهی به علت بروز مشکل در پردازنده مرکزی سیستم (CPU) نوبت به عملیات انتقال تصویر نمی رسد. جهت بررسی های تخصصی لپ تاپ خویش و عیب یابی صحیح پیش از تعمیر کارت گرافیک لپ تاپ می توانید به مرکز سخت افزار ایران مراجعه نمایید.

علت سوختن کارت گرافیک

در بخش زیر برخی از رایج ترین علل سوختن کارت گرافیک را با شما در میان می گذاریم:

  1. نوسانات مربوط به منبع تغذیه
  2. ضعیف بودن پاور سیستم است
  3. اتصال کارت گرافیک ناسازگار با مادربورد سیستم
  4. خراب شدن فن خنک کننده کارت گرافیک
  5. داغ شدن بیش از حد کارت ، آسیب های جدی به بورد کارت گرافیک می رسد.

با توجه به تعمیر به حساسیت این قطعه و نقش ویژه‌ی آن در ارتقاء کیفیت عملکرد لپ‌تاپ‌ها بهتر است سرویس های مرتبط با تعمیر کارت گرافیک را به مهندسانی کارآمد و متبحر این حوزه بسپارید. کارشناسانی که ضمن آگاهی از تمامی اجزاء این قطعه، با چگونگی تعمیر و ترمیم آن نیز آشنایی دارند.

علت سوختن کارت گرافیک

مشکالات رایج در کارت گرافیک

در این بخش به معرفی برخی از اشکالات رایج در کارت گرافیک که توسط کارشناسان مرکز تعمیر کارت گرافیک استخراج گشته‌اند، می‌پردازیم:

  • تعمیر کارت گرافیک به دلیل مشکل روشن نشدن کامپیوتر پس از نصب کارت گرافیک :

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کارت گرافیک بر روی سیستم نصب گردد. مشکل ایجاده شده سبب خاموش ماندن سیستم و قطع و وصلی فن موجود بر روی سیستم می‌گردد. بدین معنی که احتمالاً پس از نصب کارت گرافیک، کامپیوتر روشن نگردد و فن پس از یک لحظه چرخش، از کار بایستد.

در صورتی‌که کامپیوتر با نصب کارت گرافیک برروی مادربرد، روشن نشده اما با برداشتن کارت گرافیک روشن گردد، می‌بایست احتمال وجود یک اتصال در کارت گرافیک را در نظر آورد؛ بطور کلی هرگاه در بخشی از قطعات سخت افزاری اتصالی بوجود آید، پاور برق مادربرد را قطع خواهد.

جهت حل این مشکل با دقت بورد را چک نمایید تا در صورت وجود اتصالی و زخمی شدن بورد، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در صورتی که چنین مشکلی برر روی برد وجود نداشت، احتمالاً مشکل ایجاد شده ناشی از ماسفت‌های گرافیک باشد زیرا با سوختن هرکدام از این ماسفت‌ها یک اتصالی در کارت گرافیک ایجاد می‌شود. در این صورت (یعنی در صورتی که مشکل مربوط به ماسفت‌ها باشد) می‌بایست نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید. جهت تعویض ماسفت‌ها اقدامات زیر را عملی نمایید:

تمام ماسفت های کارت گرافیک را با استفاده از هویه‌ی هوای گرم (هیتر) خارج نمایید. پس از این کار تمامی ماسفت‌های خارج شده را به شیوه‌ی زیر تست نمایید و از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید:

  • ابتدا مولتی متر را برروی رنج تست دیود (بازر) قرار دهید.
  • پراب قرمز را بر پایه فلزی بالای ماسفت (پایه میانی ماسفت) قرار داده و پراب مشکی را روی پایه سمت راست قرار دهید. در این حالت در صورتی که صدای بوق شنیده شود و یا عددی بین ۳۵۰ الی ۶۵۰ نشان داده شود متوجه می‌شویم که ماسفت سوخته است.
  • پراب مشکی را برروی پایه سمت چپ قرار دهید دراینصورت نباید هیچ عددی نشان داده شود (صدای بوق هم شنیده نشود) که در اینصورت ماسفت سالم است.
  • با همین شیوه تمامی ماسفت‌ها را تست کنید و در نهایت ماسفت‌های معیوب را شناسایی و با یک ماسفت سالم تعویض کنید.
  • تعمیر کارت گرافیک به دلیل مشکل خط انداختن کارت گرافیک :

خط انداختن کارت گرافیک در زمان کارکردن یکی از مشکلاتی است که در بسیاری  از کارت‌های گرافیک مشاهده شده است. در اکثر موارد وجود این مشکل ناشی از لحیم سردی چیپ کارت گرافیک می‌باشد. برای رفع این مشکل راهکارهای زیر را عملی نمایید:

هیت سینک و فن را از روی چیپ بردارید. پس از این کار، مقدار کمی خمیر فلکس (به اندازه نوک یک پیچ گوشتی) روی بخش بالایی چیپ (درست مابین چیپ و برد کارت گرافیک) قرار دهید. دمای هیتر را بر روی ۳۵۰ درجه تنظیم کرده و فشار هوا را ببندید. برای این‌کار می‌بایست کلاهک هادی باد هیتر را برداشته و تا ۵ دقیقه به چیپ حرارت دهید (به شکلی که خمیر فلکس از زیر چیپ رد شده و از قسمت پایین چیپ خارج گردد). بعد از این کار تا خنک شدن کامل کارت گرافیک صبر کنید. 

در این روش رعایت دو نکته ضروری است اول اینکه تمام چیپ رو بصورت یک دست حرارت دهید و دوم اینکه به هیچ عنوان بعد از حرارت دادن به چیپ آن را روشن نکنید (حداقل تا نیم ساعت).

احتمالاً با عملی کردن موارد ذکر شده مشکل خط انداختن کارت گرافیک شما رفع گردد.هموطنان و مشتریان گرامی توجه داشته باشند که مشکلاتِ بسیارِ دیگری ممکن است در دستگاه شما ایجاد گردند که به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با کارت گرافیک دستگاه در ارتباط باشند. 

ذکر تمامی این مشکلات و راه‌کارهای موجود جهتِ رفع آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد. از این‌رو شما می‌توانید به‌منظور بهره‌مندی از دانش کارشناسان تعمیر کارت گرافیک از طریق‌ راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت این مرکز اقدام نموده و از راهنمایی‌های مهندسان فعال در این مرکز بهره‌مند گردید.

تعمیرات لپ تاپ و دیگر واحدهای تعمیر مرکز سخت افزار ایران

تعمیرات لپ تاپ در مرکز سخت افزار ایران به دست تیمی از زبده ترین کارشناسان دو حوزه سخت افزار و نرم افزار، با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و با بکارگیری جدیدترین متدها و ترفندهای تعمیر انجام می پذیرد. تعمیرات لپ تاپ و انواع بردهای الکترونیکی در این مرکز با تجهیزاتی پیشرفته و مدرن چون  BGA Machine Ersa 550، Clean Room، PC3000،TEXAS INSTRUMENTS EV 2300  و دیگر تجهیزات تعمیر و ابزارآلات لحیم‌کاری روز جهان به صورت تخصصی و صد در صد تضمینی انجام می‌گیرد. 

کارشناسان حاضر در مرکز تعمیر لپ تاپ به دلیل آشنایی با ویژگی‌های خاص این تولیدات و در اختیار داشتن تجهیزات پیشرفتۀ این حوزه -که بالاترین سطح سازگاری با لپ تاپ را دارند- قادر به تعمیر و ترمیم تمامی عیوب و اختلالات ایجاد شده در این دستگاه گشته‌اند. تمامی اقدامات مورد نیا جهت بهبود، بازیابی، سرویس و تعمیر لپ تاپ در این مرکز، بر اساس استانداردهای جهانی و اصول علمی مطرح شده از سوی کمپانی سازنده صورت می‌پذیرد‌.

مرکز سخت افزار ایران

مرکز سخت افزار ایران بیش از دو دهه است که به ارائه تمامی خدمات تخصصی مرتبط با تعمیر و بهسازی دستگاه های خانگی (نظیر کولرهای گازی، تلویزیون های هوشمند و.. )، دستگاه های ارتباطی (تلفن همراه، فکس و …)، دستگاه های الکترونیکی (تبلت، لپ تاپ و…)، دستگاه های چاپ (پرینتر، کپی، فکس و …) و مواردی از این دست می پردازد و به سبب ارائه سرویس های با کیفیت و گارانتی دار مورد استقبال بسیاری از کاربران واقع شده است.

شما کاربران گرامی می توانید در صورت مشاهده هرگونه عیب و اختلال در هریک از دستگاه های هوشمند اداری، خانگی و از این دست به مرکز سخت افزار ایران مراجعه نموده و تخصصی ترین خدمات مرتبط با این دستگاه را دریافت کنید. کارشناسان ما در این مرکز شما را در جریان جزیی ترین اشکالات پیش آمده در دستگاه قرار داده و راهکارهای موجود جهت رفع آنها را با شما در میان می گذارند. با ما تماس بگیرید.

3/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩