اشتراک گذاری

نگهداری از باتری لپ تاپ

نگهداری از باتری لپ تاپ به دلیل عمر نسبتاً کوتاه این قطعه، دغدغه بسیاری از کاربران دستگاه های لپ تاپ شده است. در این میان، ریز و درشت های بسیاری به کاربران توصیه می شود تا با بکارگیری آنها بتوانند بر عمر مفید باتری لپ تاپ بیفزایند. اگرچه هنوز راهکاری مؤثر که با استفاده از آن بتوان برای همیشه باتری لپ تاپ را سالم نگاه داشت ارائه نشده است لیکن با پیاده سازی برخی ترفندها امکان افزایش طول عمر باتری وجود دارد.

توجه و بکارگیری نکات ارائه شده توسط کارشناسان برای نگهداری از باتری لپ تاپ و نیز ایجاد برخی تغییرات در تنظیمات لپ تاپ سبب می گردد تا باتری دستگاه شما عمر دوچندان یافته و کارآیی بیشتری داشته باشد. در بخش های آتی برخی راهکارهای موجود جهت نگهداری از باتری لپ تاپ ارائه می گردد.

نگهداری از باتری لپ تاپ

راهکارهایی جهت نگهداری از باتری لپ تاپ

توجه به میزان شارژ باتری

نخستین اصل که جهت نگهداری از باتری لپ تاپ می بایست به آن توجه کنیم توجه به میزان شارژ موجود در باتری است. بهتر است حتی الامکان از اینکه شارژ باتری به صفر برسد، پیشگیری نمایید. در صورتی که شارژ باتری دستگاه خالی شد هرگز  قبل از شارژ آن را روشن نکنید. معمولاً باتری های لیتیومی لپ تاپ  ۲ تا ۳ سال عمر مفید دارند که این عمر مفید را با بکار گیری برخی تدابیر نرم افزاری می توان به دستگاه هدیه داد. البته عمر باتری به عواملی چون فناوری ساخت، شرکت سازنده باتری و … نیز بستگی دارد.

این مطلب مفید رو از دست نده : تست سلامت باتری لپ تاپ

دورنگه داشتن لپ تاپ از گرما

دومین اصل در نگهداری از باتری لپ تاپ آن است که لپ تاپ در معرض دما و گرمای بالا قرار نگیرد. قرار نگرفتن در معرض دمای زیاد می تواند باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ شود. همیشه به آزاد بودن مسیر تهویه هوای لپ تاپ توجه کنید و موجبات آن را فراهم سازید. استفاده از فن های لپ تاپ که با USB کار می کنند اگرچه دستگاه را خنک می کنند اما مصرف باتری لپ تاپ را به شدت افزایش داده و کاهش عمر باتری را سبب می گردند.

بروز رسانی درایوها و نرم افزارهای لپ تاپ

اصل دیگری که در نگهداری از باتری لپ تاپ می توان به آن اشاره کرد، بروزرسانی مرتب درایوها و نرم افزارهای لپ تاپ است. نسخه های جدید نرم افزاری برای این تولید می شوند که بهینه سازی بیشتری در سیستم ایجاد کنند. بنابراین به روز کردن این دو بخش می تواند در مصرف باتری لپ تاپ اثرگذار باشد. برای این کار کافی است به کنترل پنل و بخش windows Update بروید و در آن فهرستی از بروزرسانی های موجود را مشاهده کنید. این کار نقش مؤثری در کاهش مصرف باتری لپ تاپ و به تبع آن افزایش عمر مفید این قطعه دارد.

بروز رسانی درایوها و نرم افزارهای لپ تاپ

جدا سازی دستگاه های جانبی از لپ تاپ

توصیه دیگر جهت نگهداری از باتری لپ تاپ جداسازی دستگاه های جانبی از این دستگاه است. وب کم ها، دستگاه های وصل شده به USB، کارت های بی سیم PC، حتی ماوس  و… در افزایش مصرف باتری نقش دارند و جداسازی آنها می تواند در کاهش مصرف باتری لپ تاپ مؤثر باشد. (اگر از آندسته کاربرانی هستید که کار با تاچ لپ تاپ برای شما دشوار نیست، می توانید به جای ماوس از تاچ لپ تاپ استفاده کنید). همچنین گزینه های ارتباط بی سیم مانند بلوتوث و WiFi هم می توانند در کاهش طول عمر باتری اثرگذار باشند. بعلاوه توصیه می شود زمانی که به شارژ باتری لپ تاپ احتیاج دارید ارتباط هدفون های بی سیم یا WiFi را با دستگاه قطع کنید.

روشهایی دیگر جهت نگهداری از باتری لپ تاپ

در این بخش روش هایی دیگر جهت نگهداری از باتری لپ تاپ، فهرست وار با شما به اشتراک گذاشته می شود:

  • عدم استفاده از شارژر سایر دستگاه های مشابه و غیر مشابه.
  • استفاده از حالت Hibernate به جای Sleep
  • Defragment کردن لپ تاپ
  • افزایش رم دستگاه و بکارگیری حافظه های SSD
  • تمیز نگهداشتن اتصالات باتری
  • اگر می‌خواهید برای مدت خیلی طولانی (مثلا چند هفته) از باتری استفاده نکنید، آن را از لپ‌تاپ خود جدا کنید. البته باید شارژ آن ۴۰ درصد باشد و سپس آن را جدا کنید. همچنین توجه داشته باشید که باید باتری را در مکانی به دور از رطوبت قرار دهید. در کل دمای بسیار مناسب برای نگهداری آن بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

روش درست شارژ کردن باتری لپ تاپ

  • اول دوشاخه را به پریز برق بزنید و سپس فیش آداپتور برق را به لپ‌تاپ متصل کنید.
  • شارژکردن باتری پیش از آنکه شارژ آن کاملاً خالی شود. (در باتری‌های قابل شارژ لیتیوم یونی نباید تا اتمام شارژ باتری صبر کرد اما در باتری های نیکلی اتمام شارژ اشکالی ندارد).
  • استفاده از آداپتور AC به جای باتری در صورت امکان
  • تنظیمات ذخیره انرژی سیستم ‌عامل در بالاترین حالت خود (فعال کردن حالت Power Saving)
  • کاهش نور صفحه نمایش
  • بستن برنامه های فعال در پس زمینه
  • غیرفعال کردن تنظیمات اتوماتیکی مانند چک‌کننده هجی کلمات (spell checker) یا محاسبه خودکار (auto recalculate)

راهکاری شایع در نگهداری از باتری لپ تاپ

کالیبره کردن باتری لپ تاپ راهکاری متداول در میان آندسته از کاربرانی است که به نگهداری از باتری لپ تاپ اهمیت می دهند. همانگونه که می دانید کالیبره کردن باتری روشی برای کاهش مصرف باتری لپ تاپ است. اگر باتری دستگاه نسبت به چند ماه قبل دوام کمتری دارد، می توان با کالیبره کردن، ظرفیت از دست رفته را به آن بازگرداند. توصیه می شود هر سه ماه یک بار فرایند کالیبره کردن باتری لپ تاپ انجام شود. در صورت نیاز به کالیبره کردن دستگاه مراحل ارائه شده در بخش زیر را دنبال نمایید:

  • باتری را تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.
  • با شارژ شدن ۱۰۰ درصدی باتری، آن را به مدت یک تا دو ساعت دیگر همچنان متصل به برق باقی بگذارید.
  • پس از یک تا دوساعت، باتری را از برق بکشید و تا زمانی از دستگاه استفاده کنید که اخطار کمبود باتری نمایش داده شود و سیستم از شما بخواهد باتری را شارژ کنید. به این درخواست توجه نکنید و اجازه دهید تا آخرین ذره از باتریتان مصرف شود و دستگاه خاموش شود.
  • پس از خاموش شدن دستگاه اجازه بدهید لپ تاپ ۱ تا ۲ ساعت به همان حالت در اغما باقی بماند.
  • با گذشت دو ساعت، دستگاه را به برق متصل کنید و اجازه دهید باتری ۱۰۰ درصد شارژ شود.
  • با پشت سرگذاشتن دستورالعمل فوق دستگاه شما کالیبره خواهد شد.

مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ و دیگر واحدهای تعمیر

مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ با تجهیز فضای خویش به پیشرفته ترین امکانات تعمیر و بازیابی و همکاری با برترین اساتید این حوزه در تلاش است تا بالاترین سطح کیفی خدمات را به مراجعان ارائه نماید. امکانات و تجهیزات موجود در این مرکز منطبق با جدیدترین استانداردهای جهانی تعمیرات لپ تاپ خریداری شده و در اختیار کارشناسان مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ قرار داده شده است. مجهز بودن این مرکز به پیشرفته ترین امکانات تعمیر از یک سو و همکاری با زبده ترین کارشناسان تعمیر از سوی دیگر، سبب گشته تا مراجعان محترم با حضور در این مرکز بتوانند تخصصی ترین خدمات و سرویس های مرتبط با دستگاه خویش را دریافت نمایند.

خدمات ارائه شده در این مرکز منحصر به سرویس و دستگاهی خاص نیست و کلیه اشکالات نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با دستگاه های لپ تاپ در این مرکز مرتفع می گردند. تعمیرات لپ تاپ، تعمیر قطعات لپ تاپ، تعمیرات باتری لپ تاپ و … برخی از خدمات ارائه شده در مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ است. جهت ارائه راهنمایی و مشاوره، برخی مطالب مرتبط با دستگاه های لپ تاپ نظیر روشهای نگهداری از باتری لپ تاپ و .. در وب سایت این مرکز با کاربران گرامی به اشتراک گذاشته می شود. سایر واحدهای تعمیرات لپ تاپ در بخش زیر معرفی می گردند.

3/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩