اشتراک گذاری

خیس شدن لپ تاپ

خیس شدن لپ تاپ یا ریختن مایعات بر روی لپ تاپ یکی از  آسیبب های وارده به لپ تاپ و یا سایر لوازم الکترونیکی می باشد که بسته به میزان مایعات و مقدار نفوذ در عمق قطعات الکترونیکی می تواند نگران کننده باشد.

در صورت که عکس العمل صحیح نداشته باشید ، این اتفاق ممکن است سبب مرگ دائمی لپ تاپ ما شود. خیس شدن لپ تاپ موجب می گردد با نفوذ به داخل دستگاه آثاری شوره مانند برجای گذارند که به دلیل فرآیند اکسیده شدن فلزهای هادی به کار رفته در این مدارات است و همچنین به همین علت در بسیاری از بخش ها اتصال کوتاه به وجود آورند که آسیب های جدی الکترونیکی را به دنبال دارد و در اصطلاح باعث سوختن قطعات می شوند.

در صورتی که دوست ندارید این اتفاق ناگوار برای شما پیش بیافتد، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله سعی داریم با استفاده از چند ترفند ساده نحوه نجات دادن یک لپ تاپ خیس شده را از خطر های احتمالی آموزش دهیم.

خیس شدن لپ تاپ

چگونه از خیس شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : جهت جلوگیری از خیس شدن لپ تاپ ، , ریختن مایعات بر روی آن استفاده از کاور مناسب بسیار مفید خواهد بود . بعد از خرید لپ تاپ یک کیف و کاور مناسب برای آن انتخاب کنید . هنگام حمل و نقل لپ تاپ ، حتما آن را به همراه کاور حمل نمایید. همچنین توصیه می کنیم ، در هنگام کار با لپ تاپ حتی الامکان از خوردن مایعات اجتناب کنید . در صورتی که عادت به نوشیدن مایعات هنگام کار دارید ، از یک کاور مناسب برای کیبورد خود استفاده نمایید.

در صورت استفاده از کاور و روپوش های پلاستیکی ، در هنگام ریختن مایعات روی لپ تاپ و خیس شدن لپ تاپ ، کاور مورد نظر  از کیبورد شما محافظت نموده و از بروز مشکلات جدی پیشگیری خواهد نمود.

اقدامات لازم پس از خیس شدن لپ تاپ

  • سریع لپ تاپ خود را خاموش کرده و آن را از پریز برق جدا کنید.
  • باطری لپ تاپ را جدا کنید.
  • لپ تاپ را وارنه کنید. با اینکار از نفوذ بیشتر مایع به داخل لپ تاپ جلوگیری می شود.
  • با استفاده از یک حوله ی پنبه ای و یا یک پارچه تمیز، مایعات ریخته شده بر روی سطح لپ تاپ را خشک کنید.
  • اگر کیبورد لپ تاپ دارای محافظ نیست، آن را از دستگاه جدا کنید. (برخی شرکت های سازنده کیبورد را به گونه ای طراحی و ساخته اند که مانع از نفوذ آب به داخل دستگاه می شود.)
  • با یک دستمال تمیز، نسبتاً مرطوب و بدون پرز، ماده های چسبناک ریخته شده بر روی مانیتور و کیبورد را تمیز کنید.
  • الکتریسته ساکن بدن خود را کنترل کنید! الکتریسیته ساکن موجود در بدن و دست ها، می تواند به ولتاز بالایی تبدیل شده و آسیب جدی به لپ تاپ و سخت افزار کند. برای پیشگیری از انتقال آن می توانید از یک دستکش نسبتاً ضخیم نخی استفاده نمایید.
  • در صورت خیس شدن لپ تاپ و نفوذ آن به درون دستگاه می بایست هر چه زودتر بخش های سخت افزاری لپ تاپ نظیر هارد، باتری و … را خارج کنید. در صورتی که مهارت این کار را ندارید بهتر است در اسرع وقت به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ مراجعه کرده و سرویس های مرتبط با این اشکال را دریافت نمایید.
اقدامات لازم پس از خیس شدن لپ تاپ

در صورت داشتن مهارت

  • اگر مهارت جداسازی قطعات سخت افزاری را دارید، پس از انجام این کار، با یک مسواک لکه های باقی مانده را تمیز کنید.
  • در صورت خیس شدن لپ تاپ ، استفاده از آب برای پاک کردن لکه‌ها بسیار مفید خواهد بود. البته میزان مایع بکار رفته جهت شستشو بسته به نوع مایعی دارد که بر روی لپ تاپ ریخته شده است. پیشنهاد ما این است که انجام این کار را، به دلیل حساسیت بالای قطعات این دستگاه به کارشناسان و متخصصان بسپارید. زیرا اقدامات مورد نیاز جهت رفع مشل ریختن مایعات بر روی لپ تاپ  باید در سریع ترین زمان، با بالاترین دقت و با تجربه و ابزار خاص انجام پذیرد.
  • پس از انجام کارهای فوق، ۲۴ الی ۴۸ ساعت به لپ تاپ خود فرصت دهید تا کاملاً خشک شود.

در آخر

  • پس از خشک شدن لپ تاپ، از یک حلال (مثلا ایزوپیل الکل) استفاده نمایید. اگرچه برخی از کارشناسان انجام این کار سبب آسیب به قطعات سخت افزاری دستگاه می دانند. می توانید جهت احتیاط از انجام این کار صرف‌نظر کنید.
  • پس از گذشت ۴۸ ساعت می توانید قطعات سخت افزاری خارج شده را، مجدداً سر جایشان بگذارید.
  • در این مرحله می توانید لپ تاپ را روشن کرده و از درستی عملکرد آن مطمئن شوید.
  • در صورتی که پس از اقدامات فوق، لپ تاپ روشن نشد، بهتر است بلافاصله آن را به نمایندگی تعمیرات لپ تاپ تحویل دهید. مشکل ریختن مایعات روی لپ تاپ را با ذکر جزییات و اقداماتی که انجام داده اید را با آنها در میان بگذارید.
5/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید