اشتراک گذاری

اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک های M1 اپل ممکن شد

در آخرین اخبار منتشر شده از شرکت شناخته شده توسعه دهنده نرم افزاری Parallels، این شرکت اعلام کرده که نسخه جدید و به روز شده ای از ماشین مجازی دسکتاپ خود را منتشر کرده است. انتشار این ماشین مجازی دسکتاپ شرکت Parallels به این معنی است که هم اکنون تمامی سیستم های مک که به پردازنده های M1 مجهز هستند می توانند نسخه ویندوز 10 آرم را نیز اجرا کنند و امکان اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک امکان پذیر است. این خبر از آن جایی اهمیت بیشتری می یابد که شرکت اپل پیش از این اعلام کرده بود دیگر امکان استفاده و پشتیبانی از Boot Camp را روی سیستم های مک مجهز به پردازنده M1 ندارد.

دلیل این امر این است که خود شرکت مایکروسافت که شرکت توسعه دهنده ویندوز 10 آرم و بوت کمپ است، مجوزی برای استفاده از این نسخه ها در محصولات M1 اپل صادر نکرده است. در نتیجه کاربران مک های M1 اپل که برای برخی از کار های خود به ویندوز نیاز دارند، در این زمینه به مشکل برخورده بودند. از همین رو انتشار این خبر یعنی ارائه ماشین مجازی Parallels Desktop  توسط شرکت نرم افزاری پارالل و امکان اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک، می تواند ارزش بالا تری داشته باشد.

اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک

اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک در کنار iOS

همان طور که می دانید، کامپیوتر های مکی که بر اساس پردازنده M1 طراحی و ساخته شده اند، نمی توانند از نسخه های ویندوز مبتنی بر آرم استفاده کنند. به همین ترتیب نیز کاربران این سیستم ها با استفاده از نرم افزار های سفارشی و ابزار های شبیه سازی  همیشه سعی داشتند تا نیاز خود به ویندوز در سیستم های مک M1 اپل را برطرف کنند. با انتشار Parallels Desktop 16.5 ، اکنون کاربران سیستم های مک می توانند از اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک در کنار اپلیکیشن های iOS یا مک بهره ببرند.

علاوه بر این می توانند اپلیکیشن های x86 را نیز در مک های M1 نصب و اجرا کنند. البته با وجود امکان اجرای ویندوز 10 آرم روی مک های M1 اپل، باز هم محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد. اما قرار است این اپلیکیشن Windows 10 on Arm در آینده ای نزدیک از شبیه سازی اپلیکیشن های 64 بیتی نیز پشتیبانی کند. در نتیجه تحقق این امر قابلیت های این اپلیکیشن روی مک های M1 اپل نیز ارتقا می یابد.

مصرف انرژی کم تر و سرعت بیشتر در نسخه جدید Parallels Desktop 16.5

بر اساس گفته ها و گزارش های به دست آمده از Corel مالک شرکت توسعه نرم افزاری Parallel، نسخه جدید منتشر شده توسط این شرکت که برای مک های M1 قابل اجرا است و امکان اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک را فراهم می کند، موجب می شود که این سیستم ها به نسبت سرعت بسیار بیشتری در عملکرد شان داشته باشند. در کنار این ارتقای سرعت، انرژی بسیار کم تری نیز در مقایسه با مک های مجهز به پردازنده های اینتل مصرف خواهند کرد.

Corel معتقد است با تجهیز مک های M1 به نسخه به روز شده Parallels Desktop 16.5، شاهد کاهش مصرف انرژی 250 درصدی در این سیستم ها به نسبت مک های بوک های ایر اینتل خواهیم بود. وقوع این مهم به معنی افزایش بازدهی و کارایی سیستم های مک مجهز به پردازنده M1 خواهد بود. از همه مهم تر این که، نیاز کاربران به ویندوز در مک های M1 برطرف می شود

ارتقای عملکرد مک های M1

بر اساس گزارش های موجود در خصوص امکان اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک های M1 اپل، ارتقا لپ تاپ با این شرایط می تواند علاوه بر بهبود بازدهی انرژِی سیستم، عملکرد بهتری را نیز در این سیستم ها ارائه دهد. بر این اساس زمانی که یک نسخه ویندوز 10 آرم روی مک M1 اجرا می شود، به نسبت زمانی که ماشین مجازی ویندوز 10 روی مک ایر اینتل اجرا می شود، عملکرد دایرکت ایکس 11 آن به میزان 60 درصد ارتقا یافته و همچنین عملکرد ماشین مجازی آن نیز در نهایت حداقل تا میزان 30 درصد بهبود یافته و ارتقا می یابد.

نقطه ضعف این فناوری، استفاده از نسخه پیش نمایش ویندوز 10 آرم

با وجود تمام مزیت ها و نقطه قوت های ذکر شده در خصوص امکان اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک های M1 اپل، اما یک نقطه ضعف نیز در این خصوص وجود دارد. آن هم این است که در حال حاضر تنها می توان از نسخه پیش نمایش ویندوز 10 آرم روی سیستم های مک M1 اپل استفاده کرد.

دلیل این امر هم این است که متاسفانه شرکت مایکروسافت که شرکت ارائه دهنده Windows 10 on Arm است، امکان استفاده از نسخه اصلی این نرم افزار را تنها به تولید کنندگان کامپیوتر ها می دهد. در نتیجه هیچ راهی وجود ندارد تا بتوان به صورت رسمی نسخه اصلی آرم ویندوز 10 را خریداری کرد. با این حال کاربران مک های M1 اپل می توانند در وب سایت ” ویندوز اینسایدر ” نسخه پیش نمایش Windows 10 on Arm را که توسط ردموندی بیلد منتشر شده است، دریافت کنند.

پشتیبانی Parallels Desktop 16.5 از دیگر اپلیکیشن ها

نکته ای که در خصوص نسخه به روز شده Parallels Desktop 16.5 مطرح می شود این است که این نرم افزار نه تنها از نسخه Windows 10 on Arm پشتیبانی می کند و اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک را امکان پذیر می سازد، بلکه امکان پشتیبانی از توزیع های لینوکسی Ubuntu 20.04، Kali Linux 2021.1، Debian 10.7 و Fedora Workstation 33-1.2 را نیز به مک های M1 اپل می دهد.

احتمال انتشار نسخه رسمی Windows 10 on Arm مختص مک M1 در آینده

 با وجودی که هنوز امکان استفاده از نسخه های رسمی Windows 10 on Arm برای سیستم های مک M1 وجود ندارد، اما اخبار و گزارش هایی حاکی از آن است که احتمالا در آینده مایکروسافت نسخه رسمی Windows 10 on Arm را برای اپل منتشر خواهد کرد.با این حال هیچ زمان مشخص و رسمی برای این مهم تعیین نشده است.

از طرفی خود مایکروسافت نیز به صورت رسمی و دقیق در این باره صحبتی نکرده است. به نظر می رسد فعلا و تا زمان انتشار نسخه مختص مک های M1، کاربران این سیستم ها باید از برنامه های شبیه ساز قبلی مانند CrossOver استفاده کنند یا این که برای اجرای ویندوز ۱۰ آرم روی مک از نسخه مجازی ساز ویندوز ارائه شده توسط شرکت Parallels یعنی Parallels Desktop 16.5 بهره ببرند

3/5 (1 امتیاز)

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید